Student mobilities in Tacna, Perú: its border practices and meanings
DOI:
https://doi.org/10.61303/07190948.v24i.1133Keywords:
Tacna, education, mobility, significance, bordersAbstract
We discuss the results of a quantitative and qualitative investigation on daily mobilities of students between and through the districts of the border city of Tacna, Peru. We restrict our investigation to an age group ranging from 10 to 17 years old. The mobilities of those students are emphatically oriented towards school institutions located in the urban historic center of Tacna, with the students coming from other peripheral urban and rural districts. We built data by combining techniques such as surveys and in-depth interviews and the results suggest that these movements are made up of complex meanings, beyond being functional as such. We were able to verify that these meanings are linked to border social and spatial contexts, that are much more extra-curricular than formal school, in the sense that education is understood as an acquisition of practices and knowledge in a biographical way between and across the border. These practices and acquired knowledge appear associated with family processes of internal migration for commercial reasons, from rural areas to urban contexts in border areas. We approach these results from a theoretical perspective that explores the relationship between education and mobility, understanding both as a set of complex practices and meanings.
Downloads
References
Arango, J. (2003). La explicación teórica de las migraciones: luz y sombra. Migración y Desarrollo, (1), oct., 1-30. https://doi.org/10.35533/myd.0101.ja DOI: https://doi.org/10.35533/myd.0101.ja
Barfield, T. (2001). Diccionario de antropología. Bellaterra.
Berganza, I. y Cerna, M. (2011). Dinámicas migratorias en la frontera Perú-Chile. Arica, Tacna e Iquique. Lima: Departamento Pastoral Movilidad Humana.
Besserer, F. (2004). Topografías transnacionales. Hacia una geografía de la vida transnacional. Universidad Autónoma Metropolitana.
Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de reproducción social. Siglo XXI.
Bourdieu, P. y Passeron, J. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI editores.
Chomsky, N. (2000). La (des)educación. Planeta.
Dilla, H. y Álvarez, C. (2018). Arica/Tacna: los circuitos económicos de un complejo urbano tansfronterizo. Diálogo Andino [en línea], (57), 99-109. https://doi.org/10.4067/S0719-26812018000300099 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812018000300099
Durkheim, M. ([1922] 2003). Educación y sociología. Península.
Foucault, M. (2009). Vigiliar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI editores.
Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI editores.
Garduño, F. (2003). Antropología de la frontera, la migración y los procesos transnacionales. Frontera Norte, 15(30), 65-89.
Glick-Schiller, N., Basch, L. y Blanc-Szanton, C. (2005). Transnacionalismo: un nuevo marco analítico para comprender la migración. Bricolage, 3(7), 1-19.
Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.
Guizardi, M. y Valdebenito, F. (2016). El (Des)Control de las fronteras: la migración peruana en Arica-Chile en tres dinámicas transnacionales. Revista Chilena de Antropología, (33), 103-119.
Guizardi, M., Valdebenito, F., López, E. y Nazal, E. (2017). (Des)venturas de la frontera. Una etnografía sobre las mujeres peruanas en Arica. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Gutiérrez, A. (2011). Clases, espacio social y estrategias. Una introducción al análisis de la reproducción social en Bourdieu. En P. Bourdieu, Las estrategias de reproducción social (pp. 11-21). Siglo XXI.
Jessop, B. (2004). La economía política de la escala y la construcción de las regiones transfronterizas. EURE, 29(89), 25-41. https://doi.org/10.4067/S0250-71612004008900002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612004008900002
Jiménez, R., Bachmann, P. y Loza, N. (2019). Ferias informales y migración laboral comercial. Apuntes para el debate del corredor fronterizo peruano-chileno. Estudios Fronterizos, 20, 1-29. https://doi.org/10.21670/ref.1916037 DOI: https://doi.org/10.21670/ref.1916037
Kearney, M. (2003). Fronteras y límites del Estado y el Yo al final del imperio. Alteridades, 13(25), 47-62.
Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Una teoría liberal de los derechos de las minorías. Paidós.
Liberona, N., Tapia, M. y Contreras, Y. (2017). Movilidad por salud entre Arica y Tacna: análisis de una demanda no satisfecha y de una oferta atractiva del otro lado de la frontera. Geopolítica(s), 8(2), 253-278. https://doi.org/10.5209/GEOP.56122 DOI: https://doi.org/10.5209/GEOP.56122
Lube-Guizardi, M., Heredia, O., Muñoz, A., Riquelme, G., y Valdebenito, F. (2013). Experiencia migrante y apropiaciones espaciales: una etnografía visual en las inmediaciones del Terminal Internacional de Arica (Chile). Revista de Estudios Sociales, 48, 166-175. https://doi.org/10.7440/res48.2014.13 DOI: https://doi.org/10.7440/res48.2014.13
Mead, M. ([1939] 1993). Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. Planeta-Agostini.
Portes, A., Guarnizo, L. y Landolt, P. (2003). El estudio del transnacionalismo: peligros latentes y promesas de un campo de investigación emergente. En A. Portes, L. Guarnizo y P. Landolt (coords.), La globalización desde abajo: transnacionalismo inmigrante y desarrollo. La experiencia de Estado Unidos y América Latina (pp. 15-45). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Sheller, M. (2017). From spatial turn to mobilities turn. Current Sociology, 65(4), 1-17. https://doi.org/10.1177/0011392117697463 DOI: https://doi.org/10.1177/0011392117697463
Tapia, M., Liberona, N. y Contreras, Y. (2017). El surgimiento de un territorio circulatorio en la frontera chileno-peruana: estudio de las prácticas socio-espaciales fronterizas. Revista de geografía Norte Grande [en línea], (66), 117-141. https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000100008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000100008
Turner, V. (1988). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Taurus.
Valdebenito, F. (2017). Movilidad y espacialidad en la (trans)frontera tacno-ariqueña. Sur peruano y norte chileno. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos, 17(1), 39-64. https://doi.org/10.4067/S0719-09482017000100039 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-09482017000100039
Valdebenito, F. y Guizardi, M. (2014). Las fronteras de la modernidad. El espacio Tacnoariqueño y la nacionalización del Norte Grande chileno (1883-1929). Estudios Ibero-Americanos, 40(2), 277-303. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.2.17733 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.2.17733
Valdebenito, F. y Guizardi, M. (2015). Espacialidades migrantes. Una etnografía sobre la experiencia de mujeres peruanas en Arica (Chile). Gazeta de Antropología, 31(1), 1-25. https://doi.org/10.30827/Digibug.34249 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.34249
Weber, M. ([1922] 2002). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Felipe Ignacio Valdebenito Tamborino, Marisa Mamani, Fulgencia Merma, Claudia Pérez y Carlos Sopo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Si Somos Americanos agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, website or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Si Somos Americanos.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the work has been published in Si Somos Americanos.