Student mobilities in Tacna, Perú: its border practices and meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/07190948.v24i.1133

Keywords:

Tacna, education, mobility, significance, borders

Abstract

We discuss the results of a quantitative and qualitative investigation on daily mobilities of students between and through the districts of the border city of Tacna, Peru. We restrict our investigation to an age group ranging from 10 to 17 years old. The mobilities of those students are emphatically oriented towards school institutions located in the urban historic center of Tacna, with the students coming from other peripheral urban and rural districts. We built data by combining techniques such as surveys and in-depth interviews and the results suggest that these movements are made up of complex meanings, beyond being functional as such. We were able to verify that these meanings are linked to border social and spatial contexts, that are much more extra-curricular than formal school, in the sense that education is understood as an acquisition of practices and knowledge in a biographical way between and across the border. These practices and acquired knowledge appear associated with family processes of internal migration for commercial reasons, from rural areas to urban contexts in border areas. We approach these results from a theoretical perspective that explores the relationship between education and mobility, understanding both as a set of complex practices and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Ignacio Valdebenito Tamborino, Universidad de Tarapacá, Chile

Doctor en Antropología, Universidad Católica del Norte (Chile) y Université Sorbonne Nouvelle-Paris3, Francia. Docente de Antropología, Universidad de Tarapacá, Chile.

Marisa Mamani, Universidad Privada de Tacna

Licenciada en Ciencias de la Educación, Universidad Privada de Tacna, Perú. Diplomada en gestión educativa, Universidad Privada de Tacna.

Fulgencia Merma, Universidad Privada de Tacna

Licenciada en Ciencias de la Educación, Universidad Privada de Tacna, Perú. Diplomada en gestión educativa, Universidad Privada de Tacna (Perú).

Claudia Pérez, Universidad Privada de Tacna

Licenciada en Psicología, Universidad Privada de Tacna (Perú). Diplomado en gestión educativa, Universidad Privada de Tacna.

Carlos Sopo, Universidad Privada de Tacna

Profesor en Educación Secundaria, Universidad Privada de Tacna, Perú. Diplomado en gestión educativa, Universidad Privada de Tacna (Perú).

References

Arango, J. (2003). La explicación teórica de las migraciones: luz y sombra. Migración y Desarrollo, (1), oct., 1-30. https://doi.org/10.35533/myd.0101.ja DOI: https://doi.org/10.35533/myd.0101.ja

Barfield, T. (2001). Diccionario de antropología. Bellaterra.

Berganza, I. y Cerna, M. (2011). Dinámicas migratorias en la frontera Perú-Chile. Arica, Tacna e Iquique. Lima: Departamento Pastoral Movilidad Humana.

Besserer, F. (2004). Topografías transnacionales. Hacia una geografía de la vida transnacional. Universidad Autónoma Metropolitana.

Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de reproducción social. Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI editores.

Chomsky, N. (2000). La (des)educación. Planeta.

Dilla, H. y Álvarez, C. (2018). Arica/Tacna: los circuitos económicos de un complejo urbano tansfronterizo. Diálogo Andino [en línea], (57), 99-109. https://doi.org/10.4067/S0719-26812018000300099 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812018000300099

Durkheim, M. ([1922] 2003). Educación y sociología. Península.

Foucault, M. (2009). Vigiliar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI editores.

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI editores.

Garduño, F. (2003). Antropología de la frontera, la migración y los procesos transnacionales. Frontera Norte, 15(30), 65-89.

Glick-Schiller, N., Basch, L. y Blanc-Szanton, C. (2005). Transnacionalismo: un nuevo marco analítico para comprender la migración. Bricolage, 3(7), 1-19.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Grupo Editorial Norma.

Guizardi, M. y Valdebenito, F. (2016). El (Des)Control de las fronteras: la migración peruana en Arica-Chile en tres dinámicas transnacionales. Revista Chilena de Antropología, (33), 103-119.

Guizardi, M., Valdebenito, F., López, E. y Nazal, E. (2017). (Des)venturas de la frontera. Una etnografía sobre las mujeres peruanas en Arica. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Gutiérrez, A. (2011). Clases, espacio social y estrategias. Una introducción al análisis de la reproducción social en Bourdieu. En P. Bourdieu, Las estrategias de reproducción social (pp. 11-21). Siglo XXI.

Jessop, B. (2004). La economía política de la escala y la construcción de las regiones transfronterizas. EURE, 29(89), 25-41. https://doi.org/10.4067/S0250-71612004008900002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612004008900002

Jiménez, R., Bachmann, P. y Loza, N. (2019). Ferias informales y migración laboral comercial. Apuntes para el debate del corredor fronterizo peruano-chileno. Estudios Fronterizos, 20, 1-29. https://doi.org/10.21670/ref.1916037 DOI: https://doi.org/10.21670/ref.1916037

Kearney, M. (2003). Fronteras y límites del Estado y el Yo al final del imperio. Alteridades, 13(25), 47-62.

Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Una teoría liberal de los derechos de las minorías. Paidós.

Liberona, N., Tapia, M. y Contreras, Y. (2017). Movilidad por salud entre Arica y Tacna: análisis de una demanda no satisfecha y de una oferta atractiva del otro lado de la frontera. Geopolítica(s), 8(2), 253-278. https://doi.org/10.5209/GEOP.56122 DOI: https://doi.org/10.5209/GEOP.56122

Lube-Guizardi, M., Heredia, O., Muñoz, A., Riquelme, G., y Valdebenito, F. (2013). Experiencia migrante y apropiaciones espaciales: una etnografía visual en las inmediaciones del Terminal Internacional de Arica (Chile). Revista de Estudios Sociales, 48, 166-175. https://doi.org/10.7440/res48.2014.13 DOI: https://doi.org/10.7440/res48.2014.13

Mead, M. ([1939] 1993). Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. Planeta-Agostini.

Portes, A., Guarnizo, L. y Landolt, P. (2003). El estudio del transnacionalismo: peligros latentes y promesas de un campo de investigación emergente. En A. Portes, L. Guarnizo y P. Landolt (coords.), La globalización desde abajo: transnacionalismo inmigrante y desarrollo. La experiencia de Estado Unidos y América Latina (pp. 15-45). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Sheller, M. (2017). From spatial turn to mobilities turn. Current Sociology, 65(4), 1-17. https://doi.org/10.1177/0011392117697463 DOI: https://doi.org/10.1177/0011392117697463

Tapia, M., Liberona, N. y Contreras, Y. (2017). El surgimiento de un territorio circulatorio en la frontera chileno-peruana: estudio de las prácticas socio-espaciales fronterizas. Revista de geografía Norte Grande [en línea], (66), 117-141. https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000100008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000100008

Turner, V. (1988). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Taurus.

Valdebenito, F. (2017). Movilidad y espacialidad en la (trans)frontera tacno-ariqueña. Sur peruano y norte chileno. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos, 17(1), 39-64. https://doi.org/10.4067/S0719-09482017000100039 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-09482017000100039

Valdebenito, F. y Guizardi, M. (2014). Las fronteras de la modernidad. El espacio Tacnoariqueño y la nacionalización del Norte Grande chileno (1883-1929). Estudios Ibero-Americanos, 40(2), 277-303. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.2.17733 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.2.17733

Valdebenito, F. y Guizardi, M. (2015). Espacialidades migrantes. Una etnografía sobre la experiencia de mujeres peruanas en Arica (Chile). Gazeta de Antropología, 31(1), 1-25. https://doi.org/10.30827/Digibug.34249 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.34249

Weber, M. ([1922] 2002). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica.

Published

2024-06-14

How to Cite

Valdebenito Tamborino, F. I., Mamani, M., Merma, F., Pérez, C., & Sopo, C. (2024). Student mobilities in Tacna, Perú: its border practices and meanings. Si Somos Americanos, 24. https://doi.org/10.61303/07190948.v24i.1133

Issue

Section

Articles